Erfsingels in Flevoland
Erfsingels zijn belangrijk voor het landschap
Landschapsbeheer Flevoland zet zich al jaren in voor de aanleg en herstel van erfsingels. Hierdoor zijn de cultuurhistorische- en landschappelijke waarden van deze “groene eilanden” behouden gebleven en versterkt. Naast cultuurhistorie en landschappelijke kwaliteit biedt een goed ingerichte en onderhouden erfsingel nest- en schuilmogelijkheden aan een breed scala soorten zoals insecten, vogels, amfibieën en kleine zoogdieren. Landschapsbeheer geeft advies voor de aanleg en herstel van deze erfsingels.
Afgelopen jaren hebben al tientallen erfeigenaren deelgenomen aan ‘onze projecten voor herstel van de erfsingels.
Wat zijn hun ervaringen?
"Nu houden we de singel jaarlijks bij"
“Wij hebben inmiddels al meerdere keren meegedaan aan één van de projecten van Landschapsbeheer”, vertelt Anneke Bokma, wonend aan het Onderduikerspad te Espel. “We hebben de erfsingel de eerste keer goed gedund en waar nodig hebben we bomen en struiken bijgeplant. Nu houden we de singel jaarlijks bij. Op deze manier hebben wij ons erf aantrekkelijker gemaakt voor onszelf maar ook voor de dieren! Daarnaast verloopt de samenwerking met Landschapsbeheer altijd heel goed”, besluit ze.
"Schade door storm is mooi hersteld"
“Door een storm in de zomer van 2019 was er enorm veel schade aangericht in onze erfsingel”, vertelt een erfeigenaar uit de omgeving van Emmeloord. “Op de website van Landschapsbeheer las ik over het project en ik was meteen enthousiast. In samenwerking met Rudy van Landschapsbeheer is er een beplantingsplan opgesteld voor het volledig nieuw aanplanten van de erfsingel. Mede door dit mooie plan in combinatie met de subsidie zijn wij heel erg tevreden over het eindresultaat!”.
"De nieuwe erfsingel laat op termijn mijn nieuwe kas achter het groen verdwijnen"
“Ik krijg een grote kas naast de deur van circa 10 meter hoog “Hier wil ik mijn hele leven natuurlijk niet op uit kijken,” legt Hans Rommens, wonend aan de Oosterringweg te Marknesse, uit. "Via collega’s hoorde ik van het project. Het verhaal klonk erg positief en daarom heb ik contact opgenomen met Landschapsbeheer. Aankomende winter ga ik een nieuwe erfsingel inplanten om op deze manier de kas op termijn achter het groen te laten verdwijnen. Daarnaast hoop ik op deze manier meer dieren op mijn erf te krijgen en het totaal een mooier aanzicht te geven”.
“Voornaamste is dat de nieuwe erfsingel erg mooi lijkt te gaan worden!”
”In de nieuwsbrief van Landschapsbeheer las ik over het project”, vertelt de heer Rispens, wonende aan de Biddingweg te Swifterbant. “Aangezien ik kortgeleden een erfuitbreiding heb gerealiseerd had ik behoefte aan een goed advies voor het landschappelijk inpassen van het nieuwe bedrijfsgebouw. Mijn voorkeur ging uit naar een erfsingel die aansluit op de bestaande singel. Uiteindelijk is er een nieuwe singel aangeplant om de nieuwbouw en hebben we de bestaande singel aangevuld met bomen en struiken” besluit hij. “Voornaamste is dat de nieuwe erfsingel erg mooi lijkt te gaan worden!”
Bekijk ook het filmpje.
Heeft u vragen?
Heeft u interesse of vragen? Mail dan met Landschapsbeheer Flevoland: Bert Zijlstra Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.